Vestbredden

Det er litt underlig.. ,  å ligge bak sikkerhetsgjerdet på vestbredden. Innlosjert i et ulovlig hotel. Utenfor veggene er det flokker av palestinere, bevæpnet til tennene. En merker når en kommer ut at det ligger noe og ulmer, at det hvert øyeblikk kan eksplodere, eller at du plutselig får en kniv i nakken. Vi ligger og ser på BBC at 25 palestinere er blitt drept samme dag, og vi vet at vi kan godt være de neste….. hehe neida, dette var rent oppspinn. Vi har kost oss i Betlehem, fødebyen til verdens nest største superstjerne (like etter Britney Spears), nemmelig Jesus Kristus superstjerne. Betlehem er svært trygt og menneskene her er utrolig hyggelige og imøtekommende.

I tilegg til å se det omtrentlige stedet Jesus ble født, har vi også sett hvor han døde og ble gravlagt, hvor han bar korset, og hvor han visstnok gråt diverse tårer. Samt graven til Jomfru Maria, det må vi ikke glemme.

I Jerusalem har vi bodd i det armenske kvarteret i gamlebyen ved Jaffa gate. Gamlebyen er delt inn i fire deler, den armenske, muslimske, kristene og den jødiske bydel. Gamlebyen er et flott sted å bo, med trange smug og gater med eksotiske lukter og yrende folkeliv, men til neste gang vil jeg nok campe i den nye bydelen. I den nye bydelen er det mer puber, cafeer, restauranter og disse stenger ikke før 2400 som i gamlebyen.

Nå er vi i Tel Aviv og der skal vi bli til vi blir gamle og grå, på rommet til en småmorsom israelitt. Og Pål, den dere sofasurfinga, den var jammen ikke meg noe lett, spessielt ikke om en er par. En liten update foresten, vi har tatt feil av datoene, vi kommer hjem til Norge sent på kvelden mandag 13.juni. Så ikke ring UD om vi ikke kommer oss hjem den 12.

About olavbergen

psykolog i bergen? : http://www.psykolog-bergen.no
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Vestbredden

  1. Liv(mammen til Marianne) says:

    Ja du er flink til å dramatisere Olav og tenker ikke på smånervøse mødre og fedre her hjemme i Norge. Vi skal være sjelglad når dere er kommet hjem igjen og savner dere masse. Jeg har visst misforstått når jeg trodde at Marianne skulle reise hjem den 7 juni(altså i dag)? Har sendt mail til henne også men ikke fått svar! Forstår likevel at dere fortsatt har det bra (mellom skuddsalvene) og at dere kommer til Haugesund den 18 som planlagt.
    Masse klemmer fra oss to i Haugesund

    • olav says:

      Hei, jo jeg tenker på dere hjemme, og jeg vet om katastrofetankene dere sitter med, derfor kunne jeg ikke greie å la vere og utnytte situasjonen litt 🙂 ; men jeg håper du leste at det også er veldig trygt, og at det jeg skrev ikke var sant, jeg skrev hva jeg trodde at dere der hjemme tenker om vestbredden, litt sånn mobbete kanskje ja. Vi kommer 13 ja, jeg vet ikke hvor syvende har kommet fra, men det må ha vert en missforståelse, jeg skal mase på marianne at ho skal sjekke mailen sin snart. Ser dere snart igjen ihverfall, det blir godt å komme tilbake.

  2. Odd Erlend og Tone Mari says:

    Hei på dere! Har vært dårlig til å skrive kommentarer her inne den siste tiden, men ville bare si at jeg/ vi følger med på hvert blogginnlegg. Veldig gøy å lese;) Jeg har iallefall fått et annet inntrykk av midtøsten, et mer positivt syn, kunne tenkt meg å besøke flere av landa dere har vært i. Virker som dere har hatt en utrolig fin reise! Ble glad da jeg leste at dere kommer mandag istedenfor, da får jeg sett dere også. I morgen drar jeg til Bergen og til leiligheten deres, det gleder jeg meg til. Tusen takk for lån av seng!
    Kos dere på tur de siste dagene! Nyt dagene, så ses vi om noen dager!
    Klem fra Tone Mari og Odd Erlend

    • olavbergen says:

      Hei hei, det er hyggelig at dere følger med på bloggen. Veldig gøy at vi får sett deg i Oslo ja, det var litt dumt at du var i bergen i helga, men nå passet det jo bra likevel. Vi kommer dessverre litt sent til Oslo, men vi får ihvertfall litt av kvelden,.

Leave a Reply

