Tilbake i Aqaba

Vi har nå altså vert på tur til Petra og Wadi rum, i tilegg til disse høydepunktene så har jeg greid å endre tastaturet på maskina vår slik at vi kan bruke øæå, da føler vi oss litt mer siviliserte (det er jo en kjent sak at det er kun villmenn som ikke bruker disse vakre bokstavene)

Petra har jo vert et høydepunkt med Jordan og det skuffet ikke. Men vi skuffet oss selv litt. Vi hadde lagt planer for to lange dager,  men det ble mer til to lange timer (med lange timer så mener jeg 2×5). Petra er altså en kjempestor by bygget rundt kristus fødsel, og visstnok stor og mektig på grunn av dens strategiske posisjon for handelsruter som gikk fra østen til landene rundt middelhavet. Det definitive høydepunktet med Petra var da vi gikk gjennom juvet som førte ned en av hovedbygningene, Ttreasury. Juvet er ganske trangt og en ser ikke byen før det kun er noen meter igjen til vi er fremme. Men dagene var lange og varme, og vi var lite utholdene, vi orket blant annet ikke å vente på solnedgangen. Hostellet vi bodde med var helt ok, med en stor og god buffe hver kveld. Ett lite minus var kanskje at Marianne ble tvunget til å danse med en narsessistisk araber, men det var jo selvfølgelig morsomt for meg å filme dette.

Dagen etter tok vi turen til Wadi rum, som blant annet prater høl i hue på turister om at dette visstnok er der Lawrance of Arabia skrev sin bok 7 pilars of wisdom (beklager at jeg ikke finner hermetegn) , samt at klassikeren med samme navn ble spilt inn der (ikke det at han karen het Lawrance of Arabia altså, jeg aner bare ikke hva han het). Dette er selvfølelig veldig interessant for de som er veldig interessert. Foruten denne kjekke informasjonen så hadde ørkene mange vakre opplevelser, og jeg fikk tilogmed se Marianne på en kamel. Kvelden ble brukt i beduintelt der vi fikk en fantastisk god middag.

Vi skal nå ligge og gape 9 dager i strekk med bassenget.

Har lagt ut noen bilder og flere fra ørkenen kommer.

About olavbergen

psykolog i bergen? : http://www.psykolog-bergen.no
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Tilbake i Aqaba

  1. hildegunn says:

    Så dere runder av med ni dager i bassenget. Elmer fornøyd med det??? Selv tilbringer jeg intense dager på Holmsbu resort. Nydelig plass selv i høstlig vær. Ligger i sjøkanten dette og havspruten står rundt oss. Kaldt er det og. Selv det kan en savne, bortskjemte som dere er på sol og varme. Kunnskapsbasert praksis er tema for uken og jeg koser meg. Keep smiling:-):-):-)

    • Marianne says:

      Elmer lever livets glade dager, selv om halen begyner å gå i oppløsning og halsen er mer lealaus enn noen gang. Ellers går dagene med til å ta høflig i mot blomster som jeg ikke vil ha fra samtlige av den egyptiske mannlige betjeningen som er midt i overgangsalderen her på hotellet. Så snart Olav går på do er de på pletten med en blomst, eller juice eller hva de nå finner på. Jeg vil nå påstå at jeg har blitt mer sjarmert i mitt liv enn av disse slibrige mannfolka. Så utfordringen jeg kan bruke litt hjerneaktivitet på går ut på å oppdage avvisningstaktikker jeg kan utøve på en forholdsvis human måte. Ikke så lett å kysse for mye på Olav heller, det er jo heller ikke helt akseptert her, og for det jeg vet kan det jo gjøre det hele enda værre. Finnes det noen gode innspill til denne problematikken tar jeg hjertelig i mot gode tips.

  2. olavbergen says:

    Elmer koser seg i bunnen av sekken. Der skal han bli helt til Marianne finner ut at han skal lufte seg, men jeg sier ikke noe. Av og til tror jeg at Elmer har blitt viktigere i forholdet vaart, enn altsaa det faktiske forholdet vaart. Kan dette stemme? du som har erfaring med marianne fra hennes yngre dager?

  3. hildegunn says:

    Oisann…, å lære deg avvisninsteknikker Marianne??? Prøvde jo på det når vi var i Hellas, men da var du ikke mottakelig. Høres litt mer motivert ut nå:-) Måtte brukt marte meo på deg og selv da tror jeg det hadde blitt vanskelig. Faller liksom ikke helt naturlig for deg det derrr:-) Og Olav, om du føler du må konkurere med en strikket katt som ligger på bunnen av en sekk, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si…,sier seg selv det:-)

Leave a Reply

