Aqaba

Det ble litt for mye drinker igaar. Merkelig siden vi er paa sted  som stort sett er blottet for uteliv. Men Marianne provde aa oppholde meg med sine ablegoyer, saa jeg har likevel greid aa vaakne opp klokken 07.30 om morgenen med skallebank.

Vi har naa reist fra Amman, vi ble der litt lenger enn normalt (det er faktisk unormalt aa vere der mer enn 2 netter), men vi fikk jo middagsinnvitasjoner overalt, og som backpackere vi er sier vi ikke nei takk til ett gratis maaltid! Paa onsdag var vi paa middag hos en familie i den ostlige delen av Amman. Denne bydelen er noe fattigere, mer muslimsk og konservativ enn den vestlige. Da vi kom fikk vi fantastisk mat. Det eneste som delvis odela opplevelsen var at Marianne fikk spise sammen med oss, jeg mistet nesten matlysten men greide aa svelge ubehaget. For aa si det saan, det var kun menn som fikk lov til aa spise, kvinnene i huset satt og ventet paa kjokkenet samt serverte og laget mat. Det var heller ikke lov for menn (meg) og hilse paa kvinnene i huset, og marianne kunne ikke hilse paa mennene i huset. Men freidig som hun var tok hun likegodt hovdingen i haanden da hun satt seg til bors (eller paa gulvet som vi satt). En veldig hyggelig opplevelse som gav oss ett innblikk i en fremmed kultur.

Paa torsdag var vi innvitert ut til den vestlige delen av Amman. Den vestlige delen har mer trendy cafeer og restauranter, og det er der de nyrike unge “vellykkede” oppholder seg. Den er heller ikke saa konservativ, og vi saa feks ved ett tilfelle at et ungt par gav hverandre en klem (huttemegtu). Denne gangen var vi innvitert med ut av en vellstaaende (ihverfall om vi skal domme etter kontoret hans) foretningsadvokat. Han spanderte baade vannpipe og Coctails (alkholfrie), paa et av de hippe stedene i byen. Han onsket ogsaa aa kjope middag til oss, men vi hadde dessverre spist da vi ikke visste han hadde middagsplaner… jaja det var de pengene ut vinduet. Han var en veldig hyggelig kar, og det var ogsaa svert innterresant aa faa innblikk i den delen av Amman. Det mest overaskende var kanskje at han var redd for aa reise til Norge, da han er palestiner og muslim, og tror generelt at Europa er veldig farlig for muslimske palestiner pga Israel konflikten samt frykten for Islam. (Morsomt aa tenke paa at vi er redde for aa reise til midtosten, begge veier er dette selvfolgelig tull basert paa generalisering fra enkelthendelser, fordommer og uvitenhet.) I Jordan er ca 70 % av befolkningen palestinere, saa det er omtrent kun palestiner vi har vert i kontakt med.

Paa bussen til Aqaba ble vi innvitert med paa middag av en kar som var sjef for ett ellerannet bankgreier. Da skal vi visstnok faa Jordans beste rett, men vi er fortsatt usikker om vi skal ta imot middagsinnvitasjonen da vi er litt lei av og ikke faa brukt de pengene vi hadde satt av til middag.

Vi er naa reist til Aqaba som er en liten ferieby ved rodehavet, forelopig er vi ganske skuffet men regner med at det vil endre seg idag. Vi har naa kjopt en ny datamaskin, en liten miniPC. Saa naa er ihverfall internettilgangen sikret. Jeg legger ut ett bilde av en typisk arabisk frokost (ihverfall jordansk), den bestaar av falaffel, hummus, salat og brod.

About olavbergen

psykolog i bergen? : http://www.psykolog-bergen.no
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

15 Responses to Aqaba

  1. gamlingane i Lunde says:

    Det er godt å høre at dere blir invitert på mye god mat. Eg kan love at når dere kommer hit skal vi også invitere dere på middag. Det skal bli godt å få dere hjem igjen, beroligende å lese at dere også begynner å glede dere til å komme tilbake.
    Det er morro å lese bloggen og som vanlig er bildene som blir lagt ut veldig bra.
    Her går alt med det samme – ungane er her i helga og i dag var det min tur til å stå tidlig opp med Isak

    • olavbergen says:

      Hei, ja vi savner alltid litt hjemme naar vi reiser, men vi elsker jo og reise ogsaa, vaar felles lidenskap. Fikk dere medling av meg om laan av penger? Jeg har hatt en avtale med mamma for jeg dro, men kan hende hun ikke husker det, pengene vil bli retunert med renter i juni. Vi kan godt sende inn en matbestilling hjemme ja, kanskje mammas stroganoff? Inchalla!

    • marianne says:

      God 17 mai feiring til alle dere hjemme og haaper feiringen blir fin enten den feires i Lunde, Haugesund, Roros, Oslo eller Bergen eller et annet sted i landet. Vi skal synge nasjonalsangen her i kveld med to tyske gutter vi har blitt kjent med og tenke paa alle vi er saa glad i.

  2. hildegunn says:

    Får brette opp armene å få sving på de små grå om vi skal konkurere med de gjestfrie innfødde hvor dere er:-) Det var voldsomt. Kanskje dere ser veldig sultne ut? Falaffel til frokost høres nydelig ut. Prøve å få med dere gode oppskrifter hjem. Her har vi hatt konfirmasjon. 17 mai står for tur, så badmintonturnering i Otta:-)

    • olavbergen says:

      marianne ser alltid litt sulten ut, men jeg foler at jeg ser ganske mett ut, men du har rett at det er rart, tilogmed paa gaten saa roper folk etter oss og spor om vi vil ha mat (om de spiser mat, vil de dele mat). Vi skal prove aa samle noen oppskrifter ja, ihverfall navn paa retter saa vi kan snuse opp oppskriftene naar vi er hjeme. God 17.mai.

  3. Liv says:

    Mister nesten pusten jeg av alt dere opplever. Er så fornøyd etter noen dager i Krakow jeg og nyter nå å være hjemme igjen( kan ha noe med alderen å gjøre!). Frode og guttene har vært med meg på hytta i helgen og vi har hatt det veldig koselig. De gleder seg masse til å reise til Rhodos sammen med dere. Jeg ser veldig fram til å få dere hjem igjen og gleder meg til å få høre om alle opplevelsene deres
    Masse klemmer fra meg

    • olavbergen says:

      Ja krakow er jo en kjempefinby, skal en reise saa lenge som vi gjor uten aa lengte hjem maa en gjerne finne roen et sted, over en periode og komme i reisemodus. Vi gleder oss ogsaa til Rodohs, spesielt gleder jeg meg til All inclusive, da det ofte inkluderer saa mye is en kan spise, Marianne gruer seg vel tilsvarende.

  4. cathie says:

    Gøy med en oppdatering! Spennende å lese fra Midtøsten.
    Jeg har én dag igjen i praksis, så er det 17.mai og deretter innspurt og eksamensforberedelser. Klar for å bli ferdig!
    God tur videre!

    • olavbergen says:

      gratulerer med siste praksisdag. Vi reiste til Barcelona siste dagen i praksis, utrolig deilig og feire at en er ferdig, praksis er jo spennede men alikevel er det et av de store boygene for en blir psykolog (ihverfall for meg). Kommer til aa savne litt 17 mai i bergen, vi faar heise flagget her…

      • cathie says:

        Ja, å feire er viktig! For meg har dette vært en milepæl, og jeg skal feire med to uker i Thailand 🙂
        Gratulerer med dagen i utlandet i morgen! Hils masse til Marianne. God klem!

    • marianne says:

      Gratulerer saa mye med gjennomfort praksis, tenk naa er du straks i maal. Fantastisk bra, dette maa du glede deg mye over i Thailand. Jeg og Olav skal sende mail med our pick:)

      • marianne says:

        Tips til Thailand: du burde sjekke veret paa yr.no forst og dra tid det er bra ver, uansett om du har hotell eller ikke. Det er saa mange fantastiske steder i Thailand, og det koster bare noen hundrelapper for aa bytte til en bungalow paa en strand med sol, om du skulle vere uheldig der du havner. Om du er
        bangkok ville jeg ogsaa anbefalt og reise til Angkor Wat i Kambodja paa tre dagers tur, det er det virkelig verdt (synes jeg ihvertfall).

      • Cathrine says:

        Takk for Thailand-tips! Skal ha det med i lomma 😉

  5. Lisa says:

    Hei dere!
    Gleder meg til ablegøyer når dere kommer hjem:-) Det blir mye suping alene uten dere og lite “hæla i taket”!
    God 17 mai! Vi lader opp til 7-fjellsturen med å gå Fløyen-Ulriken. Greit å komme seg lengst mulig unna buekorpsene som begynner å gå en gammel dame på nervene!
    Send en suss til Mariannesnuppa.

    • marianne says:

      Jeg gleder meg ogsaa til ablegoyer med dere igjen:) Vi maa faa i gang en sommerfest ganske saa snart etter at vi har ankommet bergen. Gjerne ha ferske reker og hvitvin paa menyen, med beliggenhet i sjokanten paa verftet, hva tenker du om dette?Ellers vil jeg onske deg en riktig fin 7 fjellstur. Du maa huska aa smore deg en neringsrik og stor nistepakke, siden det er en laaaang, hard, men ogsaa aldeles nydelig tur. Anbefales ikke aa gaa hvis det regner eller har regnet dagen eller et par dager for, daa er det alt for gjormete aa gaa med tanke paa at det gaar flere 1000 opp og ned fjellene denne dagen. Imponert hvis du husker navnet paa de 7 fjell og klarer aa peke de ut naar vi kommer tilbake:)

Leave a Reply

