Nepal Himalaya

Vi er naa tilbake fra en trekkingtur som kalles Annapurna Sanctuary. Dette trekket tar oss rett inn i det iskalde hjertet til Annpurna delen av Himalaya Fjellkjeden. Trekket folger godt merkede ruter, som blir brukt baade av turister og av lokale som bor oppover i fjellsidene. Underveis bor vi i saakalte teahouse, der vi faar mat og overnatting for en billig penge.

For vi reiste utstyrte vi oss med diverse medisiner, varme kler, tabletter til og rense vann osv, alt faar en kjopt for en billig penge i Pokhara. Det var ogsa fare for hoydesyke da trekket gaar over 4000 moh. Det staar i guideboken at Hoydesyke gjerne ramme unge spreke mennesker, dermed var heldigvis Marianne, Hendy, Marte og Anders utenfor faresonen, for meg er var jo saken selfolgelig helt anderledes. Oppover fjellsiden kjente jeg ogsaa paa diverse symptomer (selvfolgelig, naar jeg forventer symptomer saa kommer de, enten de vil eller ikke. Placebo effekten har liten effekt paa meg, nocebo effekten derimot….) , men vi greide oss naa fint alle sammen, selv om vi symptomsmittet hverandre paa veien oppover. Trekket tar vanligvis 10 – 15 dager, men takket vere Anders og Marthe som gikk som speeda veddelopshester paa en tredemolle, saa tok vi den paa seks. Marianne og Hendy er fortsatt ute og gaar, og er forventet aa komme tilbake om to dager. de har tatt en litt annen rute, samt at de har med seg guide og portere. Jeg kunne gjerne beskrevet ruta vi gikk, men tror bildene jeg skal legge ut forteller det meste.

Forovrig saa er Nepal et veldig vakkert land, og vi har storkost oss her. Da vi kom over grensen fra India, og kunne se over til galskapen hvor vi kom fra, var vi vel enig om at det var godt med en pause fra skit og braak.

Jeg har mange bilder jeg vil legge ut naa, grunnen til at de kommer saa faa er fordi det er darlig nett her, og selv om vi bor i Nepals nest storste by, saa har den kun strom et par timer i lopet av en dag. Men jeg skal forsoke igjen aa faa lagt ut bilder, helst imorra. Haaper dere har det fint der hjemme, og vi har alle bittelitte hjemlengsel, men koser alikevel stort her nede.

 

About olavbergen

psykolog i bergen? : http://www.psykolog-bergen.no
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Nepal Himalaya

  1. marianne says:

    *misunnelig*

    Utrolig morsomt at akkurat når jeg åpnet bloggen begynte de å spille Mika og Grace Kelly på radioen – en sang jeg forbinder veldig med deg Olav!!!

    Håper dere har det gøy for meg også!

    • olavbergen says:

      Hehe, ja jeg er kanskje litt mika, spesielt om du ser paa bildene fra happy hollli der jeg er omsvermet av rosa stov, folte meg veldig mika da. Litt dumt saa har all musikken min her nede blitt mistet saa jeg faar heller nynne paa Grace kelly.

  2. mamma og pappa says:

    Hei igjen. Godt å høre fra dere etter alle dagene uten livstegn fra dere. Det er godt å høre at dere har det flott og opplever mye. Bildene er som vanlig suverene. Når eg ser på bildene fra Varanasi kengter eg tilbake dit. (godt det ikkje går an å overføre lukt på nettet). her heime begynner det så smått å bli vår. Isak og Emil er hos oss i helga og Odd Erlend og Tone Mari låner hytta i helga. det har vært et fabtastisk være her i dag, så jeg tipper de har hatt en fin skitur.
    Ha det godt, ser fram til neste kapittel i reisebloggen deres – og flere bilder

Leave a Reply

